Go to ...
RSS Feed

september 23, 2021

Kål,løk og rødbeter


 

Er kongen, dronningen og prinsessen næringsmessig! Skal du ha kjøtt, kylling eller fisk til middag i dag, og lurer på hvilke grønnsaker du skal velge som tilbehør? Da bør du lese dette!

 

Kålplanter, som for eksempel brokkoli, blomkål, rosenkål, vanlig hodekål og særlig grønnkål, er noe bør raske med deg fra grønnsaksdisken nåe du handler. Kål inneholder nemlig mange nyttige vitaminer og mineraler, og kan virke forebyggende mot kreft. Kålplanter er svært nært næringstette som de inneholder få kalorier. Grønnkål er spesielt rik på antioksidanten betakaroten som omdannes til vitamin A når kroppen trenger det. Det er også en god kilde til vitamin K, vitamin C og kobber, samt gunstige, svovelholdige fytokjemikalier– i tillegg er grønnkål en viktig kilde til folat, vitamin B6, kalsium, og mangan. Planter i kålfamilien er gunstige av flere grunner, og det spesielt med tanke på forebygging av kreft i mage – og tarmkanalen. Det viser seg også at de grønne kålvariantene kan ha positiv effekt på tarmsystemet vårt, da kål bedrer forholdene til de gode tarmbakteriene og gjør at disse trives bedre.

 

Bruk mer løk i matlagingen

 

Løk er en av de beste grønnsakene vi kan spise. Der fine med løk er at det ligger massevis av aktive plantestoffer i hvert eneste lag som skal beskytte den mot omgivelsene. Disse stoffene som løken bruker til å beskytte seg selv mot skadelige stoffer har også beskyttende effekt for oss mennesker. – Løk inneholder flere mineraler og vitaminer, men det er innholdet av andre bioaktive plantestoffer som gjør den så sunn. Regelmessig inntak av løk kan blant annet forebygge hjerte- og karsykdommer, redusere kolesterolnivået i blodet og blodtrykket, beskyte mot flere former for kreft, ha en bakteriedrepende virkning og fungere som et naturlig antibiotikum, motvirke beinskjørhet, være bra for astmatikere og allergikere, i tillegg til grønnsakstypen har en anti- diabetisk virkning. Så det er kanskje ikke så dumt å ha liggende. Om du ønsker å lure litt løk inn i rettene du spiser til vanlig, tenker jeg at det kan være fint å hakke opp enten rødløk, hvitløk eller gul løk å i for eksempel taco, spagettisaus og i  gryteretter. Vårløk og purreløk vil vi også se mer av til sommeren og dette passer ypperlig til salater.

 

Rødbeter en annen grønnsak du bør flinkere til å bruke i matlagingen er. Disse er nemlig proppfulle av antioksidanter. – Rødbeter er den mest antioksidantrike rotgrønnsaken vi  har. Antioksidanter medvirker blant annet til å forhindre celleskade og hjelper immunforsvaret og reparasjonsmekanismene i kroppen. Disse er det flust av i rødbeter. – Fargestoffene fra rødbeter er så intense at man etter noen gode biter kan se antydninger til rødfarge når man tisser. For å få i seg mengder som duger, bør man spise noen biter. Det er veldig godt når de er delt i biter og bakt i ovnen med litt olje og salt – gjerne sammen med andre

 

Oppsummert: skal du velge deg tre grønnsaker til middagen i dag, gjør du altså lurt i å velge noe fra kålfamilien, løkfamilien og rødbeter! Men husk at variasjon er nøkkelen til god helse.            Silje Komma

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

More Stories From Uncategorized